Kultura

NAVIGATIO – motety na Boże Narodzenie

Koncert z programem motetów skomponowanych przez niemieckich mistrzów muzyki barokowej. Tym razem w przeważającej części kompozytorów noszących jakże znamienne dla tej epoki nazwisko – Bach…

NAVIGATIO – motety na Boże Narodzenie
14.01.2022, godz. 18:00
Kraków, Kościół pw. św. Marcina, ul. Grodzka 58

Warto pamiętać, że rodzina Bachów przez prawie dwieście lat miała istotny wkład w kształtowanie historii niemieckiej muzyki. Pochodziło z niej ponad 50 znanych muzyków i kilku ważnych kompozytorów, z których największe uznanie zdobył wprawdzie Johann Sebastian, ale dokonania innych członków tego znamienitego rodu są równie doniosłe.

Obok kompozycji Jana Sebastiana Bacha w koncercie Chóru Polskiego Radia usłyszymy utwory Johanna Christopha Bacha, organisty w kaplicy zamkowej w Arnstadt i klawesynisty kapeli dworskiej w kościele św. Jerzego w Eisenach; Johanna Michaela Bacha, organisty w kościele w Gehren i stryjecznego dziadka Jana Sebastiana, a także Johanna Ludwiga Bacha, kantora i kapelmistrza kapeli na dworze w Meiningen. Kompozycje rodu Bachów uzupełnią utwory Heinricha Schütza – niemieckiego kompozytora i organisty stawianego na równi z Claudio Monteverdim.

Koncert wypełni muzyka związana z okresem Bożego Narodzenia. Zabrzmi zatem tradycyjne, adwentowe, pełne nadziei wołanie Rorate coeli („Niebiosa spuście rosę”) opracowane przez Heinricha Schütza jak również kompozycje świąteczne do słów Marcina Lutra: Nun komm, der Heiden Heiland – hymn na I niedzielę adwentu i jedna z najpopularniejszych kolęd niemieckich Vom Himmel hoch, której wybrane wersety posłużyły Johannowi Christophowi Bachowi do skomponowania motetu Merk auf, mein Herz, merk auf.

Gatunkiem, który zdominuje koncert jest właśnie motet – jedna z najstarszych form wielogłosowej muzyki wokalnej, uprawiana od XIII do XIX wieku. Choć w średniowieczu był on utworem wielotekstowym (zawierał różne teksty w różnych głosach) i podejmował zarówno tematykę religijną i świecką, w renesansie ustaliła się jego klasyczna forma jako utworu z jednym tekstem, wyłącznie religijnym. Barokowe motety kontynuowały klasyczną formę, związaną z przekazem religijnym, rozwijając się jednak w koncertującą formę nie tylko wokalną, ale wokalno-instrumentalną. Podczas koncertu zabrzmią – zgodnie z barokową regułą varietas – zarówno motety solistyczne jak i formy wokalno-instrumentalne.

WYKONAWCY:
Chór Polskiego Radia
Andrzej Zawisza – pozytyw

Soliści:
Magdalena Jaworek
Magdalena Kaczmarek
Dorota Strączek
Krzysztof Michalski
Stanisław Zyskowski
Adam Radnicki
Adam Kawa (przygotowanie motetów solistycznych)
Maria Piotrowska-Bogalecka – dyrygent

PROGRAM:
Johann Sebastian Bach (1685-1750) Prelude z III Suity wiolonczelowej C-dur
Johann Michael Bach (1648-1694) Herr, ich warte auf dein Heil
Johann Christoph Bach (1642-1703) Wie schön leuchtet der Morgenstern
Heinrich Schütz (1585-1672) Rorate coeli
Heinrich Schütz Nun komm, der Heiden Heiland
Johann Sebastian Bach Nun komm, der Heiden Heiland
Johann Christoph Bach Lieber, lieber Herr Gott
Johann Ludwig Bach Unsere Trübsal
Johann Sebastian Bach Wir glauben all an einen Gott
Johann Michael Bach Fürchtet euch nicht
Johann Michael Bach Sei, lieber Tag, willkommen
Johann Sebastian Bach Sarabande z III Suity wiolonczelowej C-dur
Johann Christoph Bach, Merk auf, mein Herz, merk auf

Koncert Chóru Polskiego Radia został zrealizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz Fundację Chór Polskiego Radia-Kraków ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Patroni medialni:
Program Drugi Polskiego Radia
Radio Kraków

Kobieta w Krakowie - Portal dla kobiet

Krakowski Portal

Krakowski Portal - portal informacyjny, wiadomości, aktualności, wydarzenia z Krakowa i regionu - biznes, edukacja, kultura, zdrowie, uroda

Najnowsze artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button
Close