DietaZdrowie

Mango lepsze niż błonnik w łagodzeniu zaparć i zmniejszaniu zapalenia jelit

Następnym razem cierpiąc na zaparcia, możesz rozważyć zastosowanie mango zamiast sięgania po suplementy z błonnikiem, sugerują nowe badanie Uniwersytetu A&M w Teksasie opublikowane w czasopiśmie naukowym Molecular Nutrition and Food Research. Naukowcy odkryli, że mango, które zawiera kombinację polifenoli i błonnika, było bardziej skuteczne niż równoważna ilość błonnika w łagodzeniu zaparć.

“Nasze odkrycia sugerują, że mango oferuje przewagę nad suplementami błonnika ze względu na bioaktywne polifenole zawarte w mango, które pomogły zmniejszyć stan zapalny i zmienić skład mikrobiomu, który obejmuje biliony bakterii i innych mikrobów żyjących w naszym układzie trawiennym” – powiedziała prof. Susanne U. Mertens-Talcott. “Suplementy zawierające błonnik i środki przeczyszczające mogą pomóc w leczeniu zaparć, ale mogą nie w pełni rozwiązać wszystkie problemy, takie jak zapalenie jelit”.

W czterotygodniowym badaniu 36 dorosłych mężczyzn i kobiet z przewlekłymi zaparciami zostało losowo podzielonych na dwie grupy: grupa “mango” zjadała około 300 gramów mango dziennie (co odpowiada około 2 filiżankom lub 1 mango), podczas gdy grupa “błonnikowa” spożywała równoważną ilość błonnika w proszku do ich codziennej diety (1 łyżeczka lub 5 gramów suplementu diety z błonnika psyllium).

W trakcie badania spożycie żywności uczestników zostało ocenione za pomocą ankiety żywnościowej, aby upewnić się, że ich nawyki żywieniowe się nie zmieniły. Analiza spożycia żywności wykazała, że ​​osoby w grupie “mango” i “błonnikowej” zużywały równoważne ilości kalorii, węglowodanów, błonnika, białka i tłuszczu.

Zarówno w grupie “mango”, jak i “błonnikowej” odnotowano złagodzenie problemów z zaparciami. Jednak okazało się, że mango skuteczniej zmniejsza objawy zaparcia u uczestników niż tylko błonnik. Suplementacja mangiem istotnie poprawiła stan zdrowia, w tym częstotliwość, konsystencję i kształt kału i zwiększyła poziom krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych, co wskazuje na poprawę składu mikrobiomu jelit. Konsumpcja mango pomogła również w zmniejszeniu niektórych biomarkerów stanu zapalnego.

Naukowcy doszli do wniosku, że potrzeba więcej badań, aby określić mechanizm działania związanego z ochronnym działaniem mango w zaparciach. Należy też zbadać jaką rolę odgrywają polifenole zawarte w mango we wspieraniu korzystnego działania błonnika.

Tagi
Pokaż więcej

Przeczytaj również

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przeczytaj również

Close