Kraków

Kluczowe inwestycje na Prądniku

W lipcu tego roku rozpoczęły się prace nad wyczekiwanym przez Krakowian Szybkim Tramwajem na Górkę Narodową. W tym samym czasie wystartowała budowa północnej obwodnicy miasta. Pod koniec sierpnia wydano decyzję ZRID na przebudowę al. 29 Listopada, głównej trasy wylotowej w kierunku Warszawy. Na północy Krakowa mamy obecnie do czynienia z prawdziwym zatrzęsieniem inwestycji infrastrukturalnych.

Mieszkańców cieszy ten stan rzeczy, choć jednocześnie zadają sobie pytania. Skąd tak nagły wzrost zainteresowania Władz tą częścią miasta? Dlaczego przebudowa al. 29 Listopada tak długo się nie rozpoczynała, skoro decyzji ZRID towarzyszył rygor natychmiastowej wykonalności, a od czasu wydania tych dokumentów minęły już trzy miesiące? Czy Miasto ma pomysł na to, jak skoordynować ze sobą toczące się na północy Krakowa prace, aby w najbliższym czasie nie doszło do paraliżu komunikacyjnego tej części miasta? Na większość tych pytań znamy już odpowiedzi.

Przebudowa al. 29 Listopada

Wyznaczony termin rozpoczęcia prac przygotowawczych do przebudowy głównej krakowskiej trasy wylotowej na północ zaplanowany został nieco wcześniej, niż od kilku dni informowały o tym niektóre media. Zostały już spełnione wszystkie niezbędne warunki, w oparciu o które realizowane ma być to zadanie – mówi Łukasz Szewczyk, dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich odpowiedzialnych po stronie Miasta za rozpoczynające się prace. W związku z tym plac budowy został przekazany wykonawcy, a na termin formalnego rozpoczęcia robót wyznaczono czwartek 26 listopada – podsumowuje dyrektor ZIM.

O jakich warunkach mówi Łukasz Szewczyk? M.in. o opracowaniu szczegółowego programu robót, jak i planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia. Oba te dokumenty zostały już w ostatnim czasie zaakceptowane przez ZIM. Usankcjonował się też ostateczny termin wykonania zadania, zgodnie z którym zakończenie prac przewidywane jest na jesień 2022 roku.

Co czeka kierowców?

Pytanie o to, jak właśnie rozpoczynające się prace wpłyną na ruch samochodowy w – i tak już zakorkowanej – części Krakowa, zadają sobie obecnie chyba wszyscy kierowcy. Zwłaszcza, że – przypomnijmy – będzie to tylko jedna z kilku realizowanych tu obecnie inwestycji. Dyrektor ZIM jednak uspokaja.

Początkowe działania nie spowodują znaczących utrudnień dla kierowców – mówi Łukasz Szewczyk. W najbliższym czasie wykonawca będzie skupiał się na wycince roślin kolidujących z inwestycją, a także usuwaniu innych elementów infrastruktury. Pojazdy budowy będą widoczne m.in. na odcinku od ul. Banacha do granic miasta, gdzie prowadzone będą prace związane z budową dojazdów technologicznych do terenu budowy.

Jedynym miejscem, w którym może dochodzić do chwilowych utrudnień, głównie w ruchu pieszych, może być obszar skrzyżowania ul. Lublańskiej z al. 29 Listopada, gdzie ma rozpocząć się przebudowa sieci sanitarnej. Prace w tym rejonie będą prowadzone głównie na poboczu i chodnikach, w związku z czym nie spowodują zamknięcia jezdni.

Łukasz Szewczyk przewiduje natomiast, że sporym wyzwaniem na tym etapie prac będzie przebudowa jednego z wiaduktów kolejowych przecinających al. 29 Listopada. Niebawem Miasto ma podpisać umowę z PKP PLK dotyczącą prac przy magistrali kolejowej nr 8, co pozwoli najpierw na realizację robót wyburzeniowych, a następnie umożliwi budowę nowego wiaduktu. Ten zakres prac powinien rozpocząć się 4 grudnia, a zgodnie z zatwierdzoną tymczasową organizacją ruchu, w nocy z 5 na 6 grudnia, w godzinach od 24.00 do 4.00 al. 29 Listopada, w rejonie wiaduktu kolejowego, będzie zamknięta dla ruchu – zapowiada dyrektor ZIM.

W tym czasie objazd zostanie wyznaczony ul. Siewną. Natomiast w weekend, od 4 do 6 grudnia, w godzinach od 20.00 do 6.00, mogą wystąpić chwilowe zawężenia jezdni ul. Siewnej potrzebne do ustawienia sprzętu budowlanego poza pasem jezdni.

Nagromadzenie inwestycji

Obecnie zaawansowana jest już budowa Szybkiego Tramwaju na Górkę Narodową, trwają też prace przy północnej obwodnicy. Opisywana przebudowa drogi wylotowej do dwóch, a momentami nawet trzech pasów w każdym kierunku, od skrzyżowania z ul. Opolską aż do granic miasta (a więc na liczącym blisko trzy kilometry odcinku), będzie już trzecim, bardzo dużym, realizowanym w tej części Krakowa zadaniem. Czy, i jaki, Miasto ma plan na to, aby nie doszło tu do całkowitego paraliżu komunikacyjnego?

Robimy wszystko, by prace – zarówno przy budowie tramwaju na Górkę Narodową, jak i przebudowie 29 Listopada, były jak najmniej uciążliwe dla mieszkańców. Dlatego z wyprzedzeniem informujemy o wprowadzanych zmianach w organizacji ruchu – mówi Kamil Popiela z Wydziału Komunikacji Społecznej UMK. Jak dodaje dyrektor ZIM, wykonawca przebudowy przez cały czas ma na uwadze prace dziejące się tu równolegle. Wszelkie projekty tymczasowej organizacji ruchu muszą zatem uwzględniać wspomniane inwestycje. Projekty tymczasowej organizacji ruchu są każdorazowo uzgadniane przez Miejskiego Inżyniera Ruchu i ZDMK – tłumaczy Łukasz Szewczyk.

Dlaczego dopiero teraz?

To ostatnie z głównych pytań nurtujących dziś mieszkańców północy Krakowa. Jak to się stało, że przez lata całe miasto, szybciej lub wolniej, ale jednak się rozwijało, a północ wciąż musiała czekać na swój czas? A wreszcie jak doszło do tego, że na terenie Prądnika Białego teraz i przez najbliższe lata będzie działo się tak wiele?

Przygotowanie inwestycji na północy miasta trwało wiele lat – przyznaje przedstawiciel Wydziału Komunikacji Społecznej UMK. Jak przy każdej tego typu sprawie proces jest długotrwały. Samo uzyskanie decyzji środowiskowych, niezbędnych do realizacji prac, jest czasochłonne. Niekiedy występują inne okoliczności, takie jak odwołania firm uczestniczących w przetargach, prace archeologiczne czy protesty właścicieli działek sąsiadujących z inwestycjami. To wszystko wydłużyło etap przygotowawczy zarówno budowy tramwaju na Górkę Narodową, jak i przebudowy al. 29 Listopada – tłumaczy Kamil Popiela.

Zmiany na Prądniku zaczęły dziać się z pewnym poślizgiem względem innych części miasta. Sytuacja zmieniła się jednak diametralnie. Mieszkańcy powinni więc już tylko uzbroić się w cierpliwość, licząc na to, że Władze rzeczywiście – zgodnie z deklaracjami – mają plan na szybkie i sprawne przeprowadzenie wszystkich inwestycji.

Kobieta w Krakowie - Portal dla kobiet

Krakowski Portal

Krakowski Portal - portal informacyjny, wiadomości, aktualności, wydarzenia z Krakowa i regionu - biznes, edukacja, kultura, zdrowie, uroda

Najnowsze artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Zajrzyj również tutaj
Close
Back to top button
Close